Wednesday, November 24, 2010

konon-konon

Why do we need other 'thing' to be inspired while we are one of inspiration source for others? Nampak tak manusia selalu susah nak realize kebagusan diri sendiri tapi hanya nampak kebolehan orang lain konon mahu ambil istilah inspirasi untuk memotivasikan diri. Semua ni dusta. Kerana kau hanya akan motivated whenever you realize that you have an ability to compete towards inspirasi yang kau pilih tadi. Sebenarnya, kau yakin kau lagi bagus dari sumber inpirasi berkenaan, dan sebab tu kau boleh compete dengan sumber-sumber berkenaan. Maka, cuba ambil diri sendiri sebagai sumber inspirasi. Mudah. Tidak hasilkan perasaan iri hati pun pada kejayaan orang lain. Kau usaha untuk berjaya dengan hati dan akal yang sihat. Dulu aku pernah baca buku motivasi. Kononnya cemburu yang sihat adalah cemburu pada kejayaan orang lain. Aku tak tahu kesahihan semua ni. Tapi cemburu tu boleh menjadi punca tekanan. Maka, kau usaha untuk berjaya sambil tertekan. Tak bagus!

I want to be like what I was before. I used to really care about my eating system. I had a systematic schedule in eating, studying, praying, or even loitering. Aku tak tahu kenapa sekarang aku bukan sistematik lagi. Maka, sumber inspirasi saya adalah diri-saya-sendiri-pada-masa-saya-dulu-dulu. Life is depend on us. How and which inspiration that could create the best outcome in your future ahead!

No comments: